Droša braukšana rudenī: Padomi ikvienam autovadītājam
Pirmais rīta vēsums, mitrs asfalts un krāsainas lapas kopā ar koku zariem pēc stiprāka vēja. Rudenī uz ceļa vēl joprojām pārvietojas gan gājēji, gan velobraucēji, bet mežmalās vēlās vakara stundās var sastapt meža dzīvniekus. Tas nozīmē, ka ceļu satiksmes vide mainās un braukšanas apstākļiem jāpievērš nopietna vērība, un braukšanas ātrumu jāpielāgo realitātei.
Daudzi autovadītāji par to atceras tikai pēc pirmā nepatīkamā starpgadījuma. Mūsu mērķis ir ne tikai atgādināt par drošu braukšanu, bet arī iedot konkrētus piemērus, kam pievērst uzmanību, ar ko rēķināties un kā arī pasargāt sevi un auto.
Vai jau pārbaudīji automašīnas tehnisko stāvokli?
Sāc ar bāzi - tehnisko stāvokli. Pārbaudi bremzes, riepas, apgaismojumu, logu slotiņas, akumulatoru un stūres mehāniku. Ja slotiņas atstāj miglainas strīpas, miglas laikā redzamība burtiski pazūd. Ja lukturi nav noregulēti pareizi, tad pretimbraucēju žilbini, bet pats redzi mazāk.
Neaizmirsti arī par dokumentiem, kas var noņemt spriedzi, ja notiek arī neparedzēta situācija: OCTA polise ir obligāta ceļā, bet KASKO apdrošināšana ir tavs drošības spilvens, kas var segt zaudējumus.
Riepas un saķere – tava drošības garantija
“Vēl taču nav ziema!” - pazīstami? Jārēķinās, ka riepu gumija atdziestot kļūst cietāka. Pie +7 °C vasaras riepas vairs nedara brīnumus. No 1. oktobra jau domā par ziemas riepām, jo tad temperatūra sāk kristies un agros darba dienu rītos var pārsteigt arī ar nulle grādiem. Arī apstākļiem piemērots spiediens ir kritiski svarīgs: pārāk mīkstas riepas pagarina bremzēšanas ceļu, pārāk cietas samazina kontaktu ar ceļu.
Lapām ir vaskaina virskārta - slapjumā tās uzvedas kā plāns apledojums. Gudrs manevrs ir bremzēt pirms lapu “paklāja”, nevis jau esot virsū tam, un stūri turi mierā, negriez ne uz vienu pusi. Protektora minimālais dziļums? 4 mm praktiskai drošībai. Atceries: drošas braukšanas pamatā ir saķere, nevis zīmols uz riepu sāna.
Redzamība lietū un miglā
Daudzi ieslēdz tālās gaismas miglā, domājot, ka tā būs labāk, patiesībā gaisma “atlec atpakaļ” un apžilbina ne tikai citus, bet arī tevi pašu. Tā vietā lieto tuvās gaismas, ja vajag, miglas lukturus, un vienmēr pārliecinies, ka vējstikls ir tīrs un strādā slotiņas.
Saules “zelta stunda” pēc darba var būt skaista, bet viltīga: zems saules leņķis, slapjš ceļš,uz kura veidojās atspīdumi un apžilbina braucējus. Polarizētās brilles dara brīnumus, līdz ar pareizi noregulētiem lukturiem.
Vai ievēro atbilstošu braukšanas ātrumu un distanci?
Slapjas lapas, sīks apledojums uz tiltiem, mitras joslas zem kokiem un bremzēšanas ceļš kļūst garāks. Tas nozīmē, ka distancei jābūt lielākai, ātrumu pielāgo situācijai. Ja kaut kas priekšā šķiet aizdomīgs - atlaid gāzes pedāli un brauc mierīgāk.
Vai esi pietiekami vērīgs pie stūres?
Skola sākusies, krustojumos brauc skrejriteņi, sānielās - velosipēdi, pieturās - autobusi. Ceļa malās ir meža takas, kurās pārvietojas stirnas, aļņi un lapsas. Īpaši krēslā un rītausmā var parādīties kāds meža dzīvnieks, kas sekundes laikā kļūst par bistamu situāciju. Ja dzīvnieku pamani - bremzē taisni; strauja izvairīšanās bieži beidzas sliktāk nekā kontrolēta apstāšanās. Un jā, telefonu vienmēr turi kabatā, nevis rokās. Vienmēr pievērs uzmanību ceļam, jo tikai 1 sekunde var šķirt no nelaimes.
Sagatavojies sliktam laikam un ārkārtas situācijām
Rudens ir neprognozējams. Vienu rītu ir sauss, nākamo jau spēcīgs lietus vai pat apledojums. Tādēļ bagāžniekā ir jābūt mini komplektam dažādām situācijām. Aicinām vienmēr tur turēt lukturīti, piestartēšanas vadus, silto segu, ūdeni, cimdu pāri, ledus skrāpi, atstarojošo vesti, telefona lādētāju ar vadu (nepaļaujies tikai uz bezvadu).
Kad daba kļūst par satiksmes dalībnieku?
Rudens nav tikai zeltainas lapas un Instagram ainavas. Tas ir arī brīdis, kad meža dzīvnieki kļūst aktīvāki. Tie meklē barību, siltumu vai drošu vietu ziemai. Tas nozīmē, ka satikšanās ar tiem uz ceļa kļūst par ļoti reālu iespēju.
Īpaši bīstami ir agri rīti un vakari, kad redzamība ir slikta. Jāatceras, ka pat neliels trieciens ar lielu dzīvnieku var būt bīstams gan tev, gan automašīnai. Alnis trieciena brīdī spēj sabojāt ne tikai auto priekšdaļu, bet arī salonu, ja trieciens ir spēcīgs.
Tāpēc jāpievērš uzmanība ceļazīmēm, kas brīdina par meža dzīvniekiem, un šajos posmos labāk samazināt braukšanas ātrumu. Ja priekšā redzi dzīvnieku, tad nekādā gadījumā nerausti stūri - bremzē taisni un kontrolēti. Izvairīšanās manevrs bieži beidzas grāvī.
Ko darīt, ja notiek ar sadursme?
- Pirmkārt, apstājies drošā vietā, ieslēdz avārijas gaismas un paliec auto.
- Otrkārt, necenties tuvoties dzīvniekam - pat ievainots tas var būt agresīvs.
- Treškārt, ziņo policijai un savam apdrošinātājam.
OCTA polise sedz zaudējumus, ja sadursmē cieš cits transportlīdzeklis vai tiek nodarīti postījumi trešajām personām, piemēram, tu izvairies no dzīvnieka un netīšām ietriecies citā automašīnā.
Savukārt KASKO apdrošināšana palīdz tieši tavā gadījumā, ja esi saskrējies ar meža dzīvnieku un bojāta ir tava automašīna, KASKO atlīdzinās remonta, evakuācijas un pat aizvietošanas izmaksas. Balcia praksē šādi gadījumi nav retums, īpaši rudens sezonā.
Rudens nemēdz klauvēt pie durvīm - tas vienkārši ierodas
Ar vēju, miglu, lapām uz ceļa un pirmajām salnām uz stikliem. Tieši šajā laikā droša braukšana kļūst par nepieciešamību.
Katrs no mums zina, kā tas ir sēdēt pie stūres agrā rītā, kad saule vēl tikai mēģina izlauzties caur miglu. Šis klusums ir skaists, bet tajā ir arī atbildība. Atbildība par sevi, par pasažieriem un par tiem, kas uz ceļa brauc pretī.
Rudens sezonā ir viegli kļūdīties, jo braukšanas apstākļi mainās ne tikai stundas laikā, bet pat kilometra robežās. Jāatceras, ka neviens galamērķis nav tik steidzams, lai riskētu ar drošību.
Un te ir viens vienkāršs likums - mierīgs vadītājs redz vairāk. Tas, kurš bremzē laicīgi, saglabā mieru un uzticas savai sagatavotībai, un nokļūst galā droši gan rudenī, gan ziemā.