Kā rīkoties, ja tavs auto ir noskrāpēts autostāvvietā?

Kā rīkoties, ja tavs auto ir noskrāpēts autostāvvietā?

Noskrāpēts auto autostāvvietā – diemžēl tā ir situācija, ar kuru saskaras daudzi autovadītāji. Šādi bojājumi var rasties gan tad, kad esi klāt, gan arī pilnīgi nemanot, piemēram, kad cits autovadītājs atstāj bojājumu un aizbrauc. Šajā rakstā atradīsi skaidru un praktisku ceļvedi, kā rīkoties šādās situācijās, lai nezaudētu laiku un, pats galvenais – aizsargātu savas finanses.

Skrāpējums uz auto – kā rīkoties sākumā?

Tiklīdz pamani, ka Tavs auto ir saskrāpēts, pirmais solis ir rūpīgi izvērtēt bojājumu apmēru. Pievērs uzmanību, vai bojājums ir neliels vai nopietns, un mēģini noskaidrot, kas to izraisījis. Varbūt uz vietas ir atstāta zīmīte ar kontaktinformāciju? Pārbaudi, vai tuvumā ir videonovērošanas kameras, kuru ieraksti var palīdzēt noskaidrot notikušā apstākļus.

Pirmās minūtes ir ļoti svarīgas – esi vērīgs un nekavējoties nofotografē bojājumu no dažādiem leņķiem. Neaizmirsti iemūžināt arī stāvvietas atrašanās vietu, laiku, laikapstākļus un apkārt esošās automašīnas. Šī informācija vēlāk var būt ļoti noderīga, piemēram, iesniedzot atlīdzības pieteikumu vai ziņojot policijai.

Kas jādara, ja vainīgais ir zināms

Ja vainīgais ir zināms vai viņš ir atstājis kontaktinformāciju, sazinies ar viņu pēc iespējas ātrāk. Vislabāk ir kopīgi aizpildīt saskaņoto paziņojumu par ceļu satiksmes negadījumu. Tā ir vienkāršākā un ātrākā atlīdzības pieteikšanas forma, kas palīdzēs Tev ātrāk saņemt kompensāciju par bojājumiem. 

Saskaņoto paziņojumu var aizpildīt gan papīra veidlapas formā, gan digitāli, izmantojot LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja) mobilo lietotni. Digitālais risinājums ir ērts, pārskatāms un ļauj datus nosūtīt apdrošinātājam uzreiz pēc aizpildīšanas. Statistiski aptuveni 68,3% ceļu satiksmes negadījumu Latvijā tiek reģistrēti tieši ar saskaņoto paziņojumu, jo tas ievērojami atvieglo un paātrina atlīdzības saņemšanas procesu, ja abi vadītāji ir vienisprātis par notikušā apstākļiem.

Tomēr, ja rodas domstarpības vai otra puse atsakās atzīt vainu, noteikti izsauc policiju, lai viņi oficiāli noformētu protokolu par notikušo. Tas ir svarīgi, lai aizsargātu savas tiesības un pēc tam varētu iesniegt prasību apdrošināšanas kompānijā.

Ko darīt, ja vainīgo nav iespējams noskaidrot

Ja neesi bijis klāt brīdī, kad Tavs auto ir noskrāpēts, un vainīgais nav atstājis nekādu kontaktinformāciju un aizbraucis no notikuma vietas, noteikti vērsies policijā, lai ziņotu par to. Policijas iesaiste ir svarīga, jo tā oficiāli fiksēs situāciju, kas var būt nepieciešams vēlāk gan apdrošināšanas prasībai, gan iespējamiem tiesas procesiem.

Ja Tev ir KASKO apdrošināšana, mierinājums ir tas, ka atlīdzību iespējams saņemt neatkarīgi no tā, vai zini, kurš ir vainīgs. Tomēr arī tad ir būtiski ziņot par notikušo un ievākt visu nepieciešamo informāciju.

Savukārt, ja Tev nav KASKO polises, pastāv iespēja vērsties pie OCTA Garantijas fonda. Saskaņā ar likumu, Garantijas fonda mērķis ir nodrošināt atlīdzību izmak­sas gadījumos, kad zaudējumus ir radījis transportlīdzeklis, kura īpašnieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, transportlīdzeklis nav noskaidrots (ievērojot likuma 35. panta nosacījumus), vai arī gadījumos, kad vainīgā vadītāja vaina nav pierādāma un tas aizbraucis no notikuma vietas.

KASKO apdrošināšana – vai un kā tā palīdz, ja auto ir noskrāpēts autostāvvietā?

KASKO apdrošināšana sedz auto bojājumus arī tad, ja vainīgais nav zināms vai nav iespējams viņu identificēt. Tas nozīmē, ka Tu vari saņemt atlīdzību par remonta izdevumiem neatkarīgi no tā, vai bojājumu izraisītājs ir atrasts vai ne. Atliek vien sazināties ar savu apdrošinātāju.

Transportlīdzekļa bojājumu segums KASKO polisē parasti ir iekļauts pēc noklusējuma, taču atšķiras, vai konkrētajā gadījumā būs jāmaksā pašrisks vai nē. Svarīgi pārbaudīt sava līguma nosacījumus. KASKO pašrisks – tā ir summa, ko Tu pats maksā par katru bojājumu. Piemēram, ja Tavs auto ir noskrāpēts un remonta izmaksas ir 150 eiro, bet pašrisks KASKO polisē noteikts 200 eiro apmērā, tad visa summa būs jāsedz Tev pašam – apdrošinātājs šādā gadījumā neko neizmaksās, jo bojājumu izmaksas nepārsniedz pašriska summu. 

Tāpēc, vienmēr ir vērts rūpīgi izvērtēt pašriska apmēru, pirms noslēdz apdrošināšanas līgumu, un zināt, ko konkrētā polise sedz, lai nepatīkams pārsteigums nepārvērstos par finansiālu zaudējumu.

Cik ātri jāziņo apdrošinātājam?

Lielākā daļa apdrošinātāju prasa pieteikt atlīdzību 2–3 dienu laikā pēc negadījuma, ja tas iespējams. Ja kavēsies vai vilcināsies, apdrošinātājs var atteikt atlīdzības izmaksu, tāpēc svarīgi rīkoties savlaicīgi.

Lai pieteiktu atlīdzību, Tev būs jāiesniedz ne tikai derīga KASKO apdrošināšana, bet arī transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība, fotoattēli ar bojājumiem no notikumu vietas, kā arī saskaņotais paziņojums vai policijas protokols. Jo ātrāk un precīzāk sagatavosi visus nepieciešamos dokumentus, jo vienkāršāks un ātrāks būs atlīdzības process.

Apkopojot svarīgāko – noskrāpēts auto autostāvvietā noteikti nav patīkama pieredze, taču, rīkojoties pareizi un savlaicīgi, situāciju iespējams ātri un efektīvi atrisināt. Svarīgi būt vērīgam, fiksēt visus apstākļus, sazināties ar iesaistītajām pusēm un nepieciešamības gadījumā iesaistīt policiju. Neaizmirsti arī par KASKO apdrošināšanas priekšrocībām. KASKO nodrošina finansiālu aizsardzību un sirdsmieru negaidītās situācijās, kas ceļu satiksmē diemžēl nav retums. Rūpējies par savu auto un esi gatavs arī neparedzētiem gadījumiem!