Kad var braukt ar radzēm: Noteikumi un padomi
Latvijas ziema reizēm ir kā pārbaudījums ne tikai cilvēkiem, bet arī automašīnām. Vienu dienu termometrs rāda +3°C un ceļi ir slapji, nākamajā jau -10°C un ledus kā spogulis. Tieši šādos apstākļos ziemas riepas ar radzēm kļūst par īstu glābēju. Tās palīdz saglabāt saķeri ar ceļa segumu, kad parastas riepas vairs netiek galā.
Tomēr kad īsti drīkst braukt ar radzēm, un kad par to var saņemt sodu? Vai visur Eiropā noteikumi ir vienādi? Un kā saprast, vai tava auto riepām vispār ir pareizie apzīmējumi? Šajā rakstā apskatīsim oficiālos noteikumus, praktiskus padomus drošai braukšanai ziemā, kā arī interesantus faktus par ziemas riepu lietošanu Eiropā.
Cik ilgi drīkst lietot radzes? Oficiālie satiksmes noteikumi
Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem, Latvijā ar radžotām riepām atļauts braukt no 1. oktobra līdz 1. maijam. Šis periods aptver visus iespējamos ziemas apstākļus - no rudens salnām līdz pavasara slapjdraņķim.
Savukārt ziemas riepas bez radzēm ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam. Ja laikapstākļi ir ziemīgi arī ārpus šī termiņa (piemēram, aprīļa sākumā), tās drīkst lietot arī ilgāk. Galvenais ir pielāgot riepas reālajiem ceļa apstākļiem, nevis tikai datumam.
Turklāt ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir 4 mm. Ja tas ir mazāks, riepa zaudē spēju izvadīt sniegu un ūdeni, līdz ar to pasliktinās satiksmes drošība.
Kad nav atļauts braukt ar radzēm un par ko var saņemt sodu?
No 2. maija līdz 30. septembrim radžotu riepu lietošana Latvijā ir aizliegta. Iemesls ir pavisam vienkāršs - vasarā radzes bojā ceļa segumu, izsit asfaltu un rada papildu troksni.
Ja autovadītājs tiek pieķerts braucot ar radzēm ārpus noteiktās sezonas, sods var sasniegt 55 eiro, un policija var pieprasīt nekavējoties nomainīt riepas. Piemēram, ja jūnijā uz ielas redzēsi kādu, kurš vēl nav atvadījies no savām radzēm, viņš riskē ne tikai ar sodu, bet arī ar bojātām riepām.
Policija šos pārkāpumus kontrolē īpaši pavasarī, kad daudzi autovadītāji kavējas ar riepu maiņu.
Kā saprast, kad ir īstais laiks uzlikt riepas ar radzēm?
Lai gan kalendārā teikts no 1. oktobra līdz 1. maijam, īstais brīdis radžu riepu uzstādīšanai atkarīgs no laikapstākļiem.
Kad naktīs temperatūra stabili nokrītas zem nulles un uz ceļa veidojas ledus, ir laiks doties uz servisu. Pirmais sniegs nav vienmērīgs - no rīta ceļš var būt kā slidotava, bet pēcpusdienā - slapjš un dubļains. Šādos brīžos radzes palīdz saglabāt kontroli pār auto un novērš slīdēšanu bīstamos pagriezienos.
Tomēr radžotas riepas nav universālas. Uz sausa asfalta tās dilst ātrāk, rada troksni un var pat nedaudz pagarināt bremzēšanas ceļu. Ja lielākā daļa tavu braucienu notiek pilsētā, kur ceļi regulāri tiek tīrīti, vari izvēlēties ziemas riepas bez radzēm.
Ziemas riepu apzīmējumi - ko tie nozīmē?
Lai pārliecinātos, ka riepas tiešām paredzētas ziemas apstākļiem, meklē sniegpārslas simbolu uz kalna fona, tā saukto 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) marķējumu. Tas norāda, ka riepa testēta ziemas apstākļos un atbilst stingriem drošības standartiem.
Vecākais apzīmējums M+S (mud and snow) nozīmē tikai “dubļi un sniegs” un ne vienmēr garantē labu veiktspēju uz ledus. Tāpēc 3PMSF marķējums tiek uzskatīts par uzticamāku. Dažās valstīs, piemēram, Vācijā, M+S vairs netiek uzskatīts par pietiekamu - obligāti nepieciešams sniegpārslas simbols. Pirms dodies ceļā, pārliecinies, ka uz tavām riepām ir pareizie ziemas riepu apzīmējumi, kas apliecina to drošību un piemērotību ziemas apstākļiem.
Ziemas riepu noteikumi Eiropā
Ja ziemā plāno doties ar auto uz ārzemēm, ir svarīgi iepazīties ar katras valsts noteikumiem.
- Apvienotajā Karalistē un Dānijā ziemas riepu lietošanu likums vispār neregulē - tās ir pilnībā brīvprātīga izvēle.
- Vācijā ziemas riepas ir obligātas ziemīgos apstākļos, taču radzes ir aizliegtas.
- Polijā radžotas riepas arī nav atļautas, savukārt Somijā, Zviedrijā un Norvēģijā tās ir ļoti populāras un atļautas no oktobra līdz aprīlim, dažviet ar noteiktu ātruma ierobežojumu.
- Austrijā un Šveicē noteiktos kalnu ceļos obligāti jāizmanto riepu ķēdes, un tās bieži jāved līdzi pat tad, ja nav plānots tās uzlikt.
Tāpēc pirms ziemas ceļojuma vienmēr pārbaudi katras valsts prasības, jo tās var būt ļoti atšķirīgas.
Kād ir drošas braukšanas ieteikumi ar radžotām riepām?
- Brauc mierīgi. Radzes palīdz uz ledus, bet straujas kustības (bremzēšana vai paātrinājums) var tās izsist un sabojāt riepu.
- Uzturi distanci. Bremzēšanas ceļš var mainīties atkarībā no ceļa seguma - uz ledus īsāks, uz asfalta garāks.
- Pārbaudi riepu spiedienu un stāvokli. Ja protektora dziļums ir nepietiekams, riepas zaudē saķeri ar ceļu.
- Nepalaid garām OCTA termiņu. Ziemā negadījumu risks ir lielāks, tāpēc pārbaudi OCTA polises derīguma termiņu, piemēram, Balcia mājaslapā.
- Nomaini visas četras riepas vienlaikus. Nekad neliec tikai divas radžotas riepas - tas var izraisīt neprognozējamu auto uzvedību.
Drošība sākas tur, kur ir prātīgs auto vadītājs
Ziemas ceļi Latvijā var būt neparedzami - vienā mirklī tie ir slapji, nākamajā pārklāti ar plānu ledus kārtiņu. Tieši tāpēc braukšana ziemā nav tikai tehniska sagatavošanās un noteikumu ievērošana, tā ir arī attieksme - atrodoties pie auto stūres.
Pat labākās ziemas riepas ar radzēm neko nespēs izdarīt, ja autovadītājs ignorēs laikapstākļus vai brauks ātrāk, nekā ceļš atļauj. Tāpēc gudrākais, ko var darīt ziemā, ir pielāgoties pārējiem auto vadītājiem un pagarināt distanci, ja tas nepieciešams.