Kā no aviokompānijas dabūt kompensāciju par atceltu vai aizkavētu reisu?

Kā no aviokompānijas dabūt kompensāciju par atceltu vai aizkavētu reisu?

Kavēti vai pēdējā brīdī atcelti reisi diemžēl nav retums – šādas situācijas piedzīvo tūkstošiem pasažieru katru dienu visā Eiropā. Vēl nepatīkamāk ir tas, ka daudzi ceļotāji nemaz nezina, ka šādos gadījumos viņiem var pienākties kompensācija no aviokompānijas. Šajā rakstā izskaidrosim, kādos gadījumos ir iespējams pieprasīt atlīdzību, cik lielu summu var saņemt, un kā soli pa solim rīkoties, lai aizstāvētu savas tiesības. Ja arī Tev kādreiz ir nācies gaidīt vairākas stundas vai piedzīvot reisa atcelšanu, iespējams, šī informācija būs ļoti vērtīga. 

Kādos gadījumos vari pieprasīt kompensāciju?

Avioreisu atcelšana vai kavēšanās var radīt ne tikai neērtības, bet arī finansiālus zaudējumus. Par laimi, Eiropas Savienības regulas paredz, ka noteiktos gadījumos Tev ir tiesības saņemt atlīdzību no aviokompānijas. Galvenais būt informētam par to, kad tas ir iespējams.

Aviopasažieru tiesības ir saņemt kompensāciju, ja par reisa atcelšanu tika paziņots mazāk nekā 14 dienas pirms paredzētās izlidošanas. Šādā situācijā aviokompānijai ir pienākums atgriezt naudu par biļeti vai piedāvāt alternatīvu reisu, un papildus tam Tev var pienākties kompensācija līdz pat 600 eiro atkarībā no attāluma un kavēšanās ilguma. Tāpat, kompensāciju var prasīt, ja lidojuma izlidošanas laiks tika pārcelts uz agrāku laiku vairāk nekā par vienu stundu, ja lidmašīna pacēlās, bet bija spiesta atgriezties izlidošanas lidostā un Tevi pārreģistrēja citam lidojumam, vai, ja lidojums noslēdzās lidostā, kas būtiski atšķiras no biļetē norādītā galamērķa, ja vien netika piedāvāta bezmaksas pārvietošanās līdz sākotnējam galamērķim.

Aizkavētu reisu gadījumā par kompensāciju var domāt, ja lidmašīna galamērķī ielido vismaz trīs stundas vēlāk nekā bija plānots. Šādā gadījumā kompensācijas summa var svārstīties no 250 līdz 600 eiro atkarībā no lidojuma attāluma. Piemēram, ja Tavs lidojums no Rīgas uz Berlīni, kas ir aptuveni 900 kilometru attālumā, kavējas un ielido galamērķī vairāk nekā trīs stundas vēlāk, Tev var pienākties 250 eiro kompensācija.

Tomēr ir svarīgi zināt, ka kompensācija nav pienākums, ja jūsu lidojums ir atcelts ārēju apstākļu dēļ, piemēram, spēcīgas vētras, biezas miglas, streiku, kas nav aviokompānijas kontrolē, drošības draudu vai negaidītu politisku notikumu dēļ.

Ja gadījumā kompensācija nepienākas ārkārtēju apstākļu dēļ, var palīdzēt ceļojuma apdrošināšana. Tā bieži sedz izdevumus, kas radušies kavējumu vai reisa atcelšanas dēļ, piemēram, par viesnīcu, pārtiku vai alternatīvu transportu. Tāpēc ir vērts pārbaudīt, kas iekļauts Tavā apdrošināšanas polisē un, ja Tev tāda vēl nav – iegādāties. 

Cik liela var būt kompensācija par lidojuma kavēšanos?

Kā iepriekš minēts, par atceltu lidojumu vai aizkavētu lidojumu Jums ir tiesības uz kompensāciju līdz 600 eiro par pasažieri. Kompensācijas apmēru galvenokārt ietekmē lidojuma attālums un kavējuma ilgums – jo tālāks reiss un ilgāka kavēšanās, jo lielāka kompensācija.

Kā pieprasīt kompensāciju? Soļi, kas jāveic

Lai pieteiktu atlīdzību par kavētu vai atceltu lidojumu, vispirms ir ļoti svarīgi saglabāt visus ar ceļošanu saistītos dokumentus – iekāpšanas kartes, aviobiļetes un jebkādus paziņojumus, ko esi saņēmis no aviokompānijas. Šie dokumenti noderēs ne tikai kompensācijas pieprasīšanai, bet arī gadījumā, ja vēlēsies vērsties pie ceļojuma apdrošinātāja.

Kompensācijas pieteikums visbiežāk jaiesniedz tiešsaistē. Daudzu aviokompāniju mājaslapās ir speciālas pieteikuma formas, kurās jānorāda lidojuma dati, kavējuma apstākļi un pievienojami nepieciešamie dokumenti. Iesniedzot pieprasījumu, ir svarīgi detalizēti aprakstīt situāciju un pieprasīt atlīdzību saskaņā ar Eiropas Savienības noteikumiem.

Ja aviokompānija atsakās izmaksāt kompensāciju vai pamato, ka Tev nav tiesību uz ES kompensāciju, neaizmirsti pārbaudīt savu ceļojuma apdrošināšanas polisi. Dažkārt apdrošinātājs var segt izdevumus, kas radušies no kavējuma vai reisa atcelšanas. Jāaizpilda vien atlīdzības pieteikums.

Kad kompensācija nepienākas?

Kompensācija par atceltiem vai aizkavētiem lidojumiem nav pieejama visos gadījumos. Tā netiek izmaksāta, ja kavēšanos vai atcelšanu izraisījuši ārkārtēji apstākļi, kuri nav aviokompānijas kontrolē un no kuriem tā nevarēja izvairīties. Piemēram, vētras vai biezas miglas, streiku, drošības apdraudējumu, kā arī neparedzētu politisku notikumu u.c. iemeslu dēļ.

Šajos gadījumos aviokompānija nav atbildīga par kavējumu un attiecīgi arī nav pienākuma maksāt kompensāciju. Tomēr, ja Tev ir iegādāta ceļojumu apdrošināšana, tajā bieži ir iekļauts segums arī šādu situāciju risināšanai. Tas nozīmē, ka, ja aviokompānija atsakās izmaksāt kompensāciju, Tu vari saņemt daļēju atlīdzību no apdrošinātāja. 

Noslēgumā – Zinot savas tiesības, vari ietaupīt

Pasažieriem ir tiesības saņemt kompensāciju par atceltiem vai aizkavētiem lidojumiem noteiktos gadījumos, un to zināšanas var palīdzēt ietaupīt naudu un izvairīties no liekām neērtībām. Ja kompensācija nav pieejama, ceļojuma apdrošināšana bieži vien var būt vērtīgs atbalsts. Izvēlies Balcia ceļojumu apdrošināšanu un ceļo ar mierīgu prātu!