Sods par telefona lietošanu pie stūres un tā ietekme uz drošību

Sods par telefona lietošanu pie stūres un tā ietekme uz drošību
Vai arī tev kādreiz ir sanācis atbildēt uz telefona zvanu vai nosūtīt īsziņu, esot pie auto stūres? Vai zināji, ka šāda rīcība ir ne tikai bīstama, bet arī sodāma? Lai gan šķietami nevainīga un ikdienišķa darbība, mobilā telefona lietošana braukšanas laikā var novest pie traģiskām sekām. CSDD veiktais pētījums liecina – vairāk nekā 70% autovadītāju Latvijā atzīst, ka regulāri lieto telefonu pie stūres. Šī satraucošā statistika parāda, cik izplatīta ir problēma, kas apdraud gan pašu vadītāju, gan citus satiksmes dalībniekus.
Šajā rakstā uzzināsi, kādu sodu paredz autovadītājiem par mobilā telefona lietošanu pie auto stūres un kā šī neapdomīgā rīcība ietekmē ceļu satiksmes drošību.
Kāds ir sods par mobilā telefona un citu viedierīču lietošanu pie stūres Latvijā?
Vai zināji, ka autovadītājiem par mobilā telefona un citu viedierīču lietošanu pie stūres Latvijā var nākties šķirties ne tikai no ievērojamas naudas summas, bet arī saņemt soda punktus? Līdz šim par pārkāpumu tikai izteikts brīdinājums vai piešķirts naudas sods līdz 15 eiro, bet pavisam nesen sodi ceļu satiksmē ir mainījušies.
Par mobilā telefona un citu viedierīču lietošanu pie auto stūres bez brīvroku režīma, autovadītājam tāpat kā līdz šim var tikt piemērots naudas sods, tikai lielākā apmērā – no 25 līdz 100 eiro. Turklāt, šāds pārkāpums nepaliek bez sekām arī soda punktu sistēmā – pašlaik par to tiek piešķirts viens pārkāpumu uzskaites punkts, taču ir izskatīšanā priekšlikums šo punktu skaitu palielināt uz diviem, lai stiprinātu ceļu satiksmes drošību un atturētu vadītājus no nevērīgas rīcības.
Kā telefona lietošana ietekmē satiksmes drošību?
Telefona lietošana pie stūres būtiski ietekmē ceļu satiksmes drošību un ir viens no biežākajiem vadītāju neuzmanības iemesliem. Brīdī, kad vadītājs pievēršas telefona ekrānam , lai atbildētu uz zvanu, uzrakstītu ziņu vai pārbaudītu navigāciju, viņa uzmanība tiek novērsta no ceļa. Pat dažas sekundes ilga skatiena novēršana var nozīmēt to, ka vadītājs nepamana ceļa zīmes, gājējus vai bremzējošus transportlīdzekļus.
Turklāt, telefona lietošana aizkavē reakcijas laiku. Pētījumi liecina, ka vadītājs, kurš runā pa telefonu vai raksta īsziņu, reaģē uz ceļa notikumiem lēnāk – līdzīgi kā alkohola reibumā esošs vadītājs. Šī aizkavētā reakcija var būt izšķiroša kritiskās situācijās, kur nepieciešama tūlītēja rīcība, piemēram, lai izvairītos no sadursmes.
Visbeidzot, uzmanības novēršana rada paaugstinātu risku avārijas situāciju veidošanai. Neuzmanība pie stūres bieži noved pie nepamanītām sarkanajām gaismām, nepareizas distances ievērošanas vai pat nobraukšanas no ceļa. Telefona lietošana var arī mazināt vadītāja spēju pareizi interpretēt situāciju satiksmē, kas var apdraudēt ne tikai viņu pašu, bet arī pasažierus un citus ceļu satiksmes dalībniekus.
Negadījums un apdrošināšana - vai KASKO palīdzēs?
Ja ceļu satiksmes negadījums notiek brīdī, kad vadītājs lieto mobilo telefonu pie stūres, tas var būtiski ietekmēt apdrošināšanas atlīdzības saņemšanu. Apdrošinātāji šādu rīcību uzskata par rupju satiksmes noteikumu pārkāpumu, un tam var būt nopietnas sekas gan KASKO, gan OCTA polises ietvaros.
KASKO apdrošināšana, kas sedz vadītāja transportlīdzekļa bojājumus neatkarīgi no vainas, var atteikt atlīdzības izmaksu, ja tiek pierādīts, ka negadījums noticis telefona lietošanas dēļ. Daudzas KASKO polises nosacījumos ir atrunāts, ka atlīdzība netiek izmaksāta, ja vadītājs rīkojies neuzmanīgi vai pārkāpis Ceļu satiksmes noteikumus, apdraudot satiksmes drošību.
OCTA apdrošināšana, kas sedz zaudējumus trešajām personām, joprojām darbosies, un cietušais saņems atlīdzību. Taču, ja apdrošinātājs konstatē, ka vadītājs ir izraisījis negadījumu, lietojot telefonu pie stūres, tas var pēc tam celt regresa prasību, proti, pieprasīt atmaksāt izmaksāto atlīdzības summu no vainīgā vadītāja. Tas nozīmē, ka, lai gan OCTA sedz cietušā zaudējumus, pats vainīgais var palikt ar ievērojamu finanšu nastu.
Neatkarīgi no tā, vai pie stūres lietojat telefonu vai nē, apdrošināšana vienmēr ir jāiegādājas – tā ir būtiska finansiālās drošības garantija uz ceļa. Lai nodrošinātu sev piemērotāko aizsardzību, apskati, ko tev var piedāvāt Balcia apdrošināšana – gan KASKO, gan OCTA risinājumus, kas pielāgoti dažādām vajadzībām un budžetam.
Praktiski ieteikumi - lai izvairītos no telefona lietošanas pie stūres
Lai izvairītos no telefona lietošanas pie stūres, ir vērts ieviest dažus vienkāršus paradumus, kas palīdzēs saglabāt uzmanību.
- Ja saruna ir neizbēgama, ieteicams izmantot brīvroku ierīces, kas ļauj runāt, nenovēršot skatienu no ceļa un nenolaižot rokas no stūres.
- Rakstīšanai un ziņu lasīšanai gan braukšanas laikā nav vietas – to vajadzētu darīt tikai tad, kad automašīna ir droši apstādināta.
- Labs risinājums ir arī aktivizēt telefona “netraucēt braukšanas laikā” funkciju vai vienkārši ieslēgt “lidmašīnas” režīmu, kas bloķē ienākošos zvanus un paziņojumus, neļaujot tiem novērst uzmanību.
- Pirms brauciena vēlams sagatavot visu nepieciešamo – iestatīt navigāciju, izvēlēties mūziku un pārliecināties, ka telefons ir uzlādēts vai pieslēgts lādētājam.
- Vienkāršs un efektīvs paņēmiens ir arī nolikt telefonu tā, lai tas nebūtu redzeslokā, lai nebūtu kārdinājuma to pārbaudīt.
Apkopojot svarīgāko - telefona lietošana pie stūres ir ne tikai bīstama, bet arī sodāma rīcība. Tā novērš vadītāja uzmanību, palēnina reakcijas laiku un var izraisīt smagas avārijas situācijas. Saskaņā ar Ceļu satiksmes noteikumiem, par šādu pārkāpumu paredzēts naudas sods līdz 100 eiro, līdzīgi kā gadījumos, kad tiek piemērots naudas sods par ātruma pārsniegšanu. Kā arī vadītājs saņem vienu pārkāpumu uzskaites punktu. Ceļu satiksmes drošības jautājumos šāda rīcība tiek vērtēta īpaši nopietni, jo tā apdraud ne tikai paša vadītāja, bet arī citu satiksmes dalībnieku dzīvību un veselību. Ikviens autovadītājs var no tā izvairīties, ievērojot vienkāršus piesardzības pasākumus – izmantojot brīvroku ierīces, atliekot ziņu lasīšanu līdz brīdim, kad transportlīdzeklis ir apstādināts, vai vienkārši atslēdzot paziņojumus brauciena laikā. Rīkojies atbildīgi!